Cosmopolis Plaza: Primul lifestyle hub construit în interiorul unei comunități cu urbanism integrat
Povestea locului unde cumpărăturile, serviciile și comunitatea formează o relație în echilibrul
Foarte aproape de Pipera, o altă formă de urbanism prinde contur în nordul Capitalei. Cosmopolis Plaza, retail park-ul integrat în cea mai mare comunitate rezidențială privată din România, s-a transformat într-un punct de atracție și referință pentru întreg arealul Pipera-Tunari–Ștefăneștii de Jos. Locul a devenit în ultimii ani un loc de întâlnire, o extensie firească a vieții cotidiene pentru cei peste 17.000 de locuitori din Cosmopolis și viitorii rezidenți din Cosmopolis Evolia, dar și pentru toți locuitorii din zonă.
Când ajungi în Cosmopolis și te duci să vezi magazinele din Cosmopolis Plaza, prima impresie este că ai ajuns într-un alt tip de București, unul organizat, aerisit, unde traficul are sens și oamenii inspiră relaxare. Nimeni nu pare să se grăbească aici. Parcările sunt largi și numeroase, distribuite inteligent în jurul clădirilor, iar accesul auto este facil din mai multe direcții, dinspre Șoseaua de Centură, DN2 București–Ploiești și zona Pipera–Tunari, cu rute separate pentru locuitori și vizitatorii care intră în complexul rezidențial și acces liber pentru toți cei care vor să meargă la cumpărături în Cosmopolis Plaza.
Cel mai interesant lucru în acest retail park este că aici nu există forfota și aglomerația unui mall classic din mijlocul orașului. Cosmopolis Plaza funcționează ca un mall de proximitate, deservind atât comunitatea care trăiește efectiv în jurul lui, dar și toate localitățile din Nord-Estul Capitalei. Cu o suprafață de aproximativ 20.000 de metri pătrați și peste 70 de magazine, Cosmopolis Plaza adună tot ce ai nevoie la câteva minute de casă. Branduri renumite precum Carrefour, Lidl, Pepco, Kik, Sinsay, C&A, DM, toate sunt prezente aici, dar și două farmacii dintre care una Dr. Max, saloane de înfrumusețare, restaurante cu specific, cafenele, o spălătorie auto și o clinică medicală Affidea. În curând în Cosmopolis Plaza va fi inaugurat și un restaurant drive-in Hesburger, care face parte din cel mai mare lanț de restaurante cu burgeri din Finlanda și țările baltice și unul dintre cele mai cunoscute branduri de fast-food din Europa.
În plus, Cosmopolis Plaza găzduiește și cel mai mare club de fitness din nordul Bucureștiului, World Class Cosmopolis. Acesta oferă atât locuitorilor din zonă, cât și celor care vin la cumpărături, avantajul de a avea acces la un bazin de înot acoperit, de dimensiuni semiolimpice.
„În weekend mergem cu bicicleta până la cafeneaua 5 to Go, apoi după ce ne dezmorțim puțin mergem la Carrefour, unde ne facem cumpărăturile pentru următătoarele zile. Cât noi suntem la cumpărături copiii merg la locul de joacă, iar seara ne vedem cu prietenii la unul dintre restaurantele tot din Cosmopolis Plaza. E genul de viață la care visam, fără drumuri interminabile sau înghesuială în parcare”, spune Andrei, 36 de ani, rezident în Cosmopolis din 2018.

De la idee la infrastructură comunitară
Cosmopolis Plaza a fost inaugurat în 2023, adiacent cartierului Cosmopolis, dezvoltat de Opus Land Development. De la început, proiectul a fost gândit nu ca o anexă comercială, ci ca o piesă de infrastructură urbană integrată în viața comunității.
„În momentul în care am depășit 10.000 de locuitori, am înțeles că trebuie să aducem orașul în interiorul comunității. Așa s-a născut Cosmopolis Plaza: din dorința de a oferi oamenilor confort real și autonomie zilnică”, explică Ozan Tuncer, CEO al Cosmopolis.

În doar doi ani, Cosmopolis Plaza a crescut de la 40 la peste 70 de magazine și a devenit o destinație în sine, vizitat nu doar de locuitorii Cosmopolis, ci și de rezidenții din Tunari, Pipera, Afumați și Ștefăneștii de Jos. Prin structura sa deschisă, și aerisită, Cosmopolis Plaza aduce o alternativă la mallurile tradiționale. Este un spațiu comunitar care combină utilul cu plăcutul, locul unde îți rezolvi cumpărăturile, îți petreci timpul liber și te reconectezi cu vecinii.
Un lifestyle hub pentru viitor
Conceptul de lifestyle hub devine aici o dovadă vie că acolo unde sunt mulți oameni este nevoie de o altfel de abordare. Cosmopolis Plaza nu este un spațiu închis, ci un ansamblu de clădiri cu funcțiuni mixte, conectate prin alei pietonale, cu locuri de joacă în apropiere și spații dedicate organizării de evenimente pentru comunitate. În plus, locurile de parcare sunt generoase, peste 600 la număr, dispuse pe toata lungimea spațiilor comerciale, astfel încât accesul să fie rapid indiferent din ce zonă vii și mașina să poată fi parcată în apropierea magazinelor de interes.
Atmosfera e diferită față de cea a unui mall classic. Aici traficul este fluid, iar spațiile comerciale sunt la nivelul solului, ceea ce elimina senzația de mall claustrofob. Locuitorii îl folosesc zi de zi pentru cumpărături, fitness, cafenele sau evenimente comunitare.
„Ne întâlnim aici cu prietenii și vecinii fără să fie nevoie să planificăm întâlnirile. Copiii se joacă împreună, noi povestim, iar pentru orice ai nevoie, de la haine, la mancare sau obiecte de artă, totul este la doi pași”, povestește Ioana, 33 de ani, tânără mamă și locatară în Cosmopolis.

Cosmopolis Evolia: urbanism integrat și inteligent
La câteva sute de metri distanță, Evolia, extensia firească a proiectului Cosmpolis continuă aceeași filozofie. Pe o suprafață de 270.000 de metri pătrați și proiectat de studioul britanic Studio Wild Fifteen, proiectul va adăuga până în 2035 mii de noi locuințe și va aduce împreună cu Cosmopolis o populație totală de peste 35.000 de locuitori.
Gândit pe termen lung, ca un model de urbanism integrat, Evolia combină locuirea, educația, recreerea și digitalizarea. Proiectul include vile, apartamente, zone pietonale, spații verzi, terenuri de sport, campusul educațional Mark Twain International School și o infrastructură complet digitalizată prin aplicația My Cosmopolis. O platformă care permite rezidenților să plătească facturi, să comunice cu administrația și să acceseze toate serviciile comunității direct de pe telefon.
„Evolia este extensia naturală a unui succes urban deja demonstrat. Este un proiect gândit pe 15 ani, cu o planificare care ține cont de mobilitate și pune accent pe o viață trăită calitativ pentru fiecare rezident. Putem spune și că retail parkul Cosmopolis Plaza este deja centrul de gravitație pentru această expansiune. Oamenii se mută știind că toate serviciile esențiale sunt la câteva minute distanță”, explică Ozan Tuncer, CEO al Cosmopolis.
Un reper pentru nordul Bucureștiului
Cosmopolis Plaza este un reper comercial pentru tot nordul Bucureștiului. Localizarea strategică, infrastructura rutieră bună și proximitatea față de principalele hub-uri de business din Pipera, Aviației și Băneasa, l-au transformat într-un pol de atracție.
Pentru locuitorii din zonă, avantajul e clar: accesibilitate, diversitate, eficiență. Pentru piața imobiliară, Cosmopolis Plaza reprezintă un exemplu de integrare urbană inteligentă, dovada că un centru comercial este motorul care leagă între ele comunități întregi.
„Când cumperi un apartament sau o vilă în Cosmopolis sau Evolia, nu cumperi doar un spațiu locative, cumperi un stil de viață complet, cu educație, sănătate, sport, natură și, da, cu propriul tău centru comercial. Este ceea ce face Cosmopolis diferit de orice alt proiect imobiliar din România”, spune Ozan Tuncer.
Un model de urmat pentru piața românească
Cosmopolis Plaza și Evolia arată că România poate dezvolta comunități urbane moderne, funcționale și conectate. Într-un moment în care Bucureștiul caută soluții pentru a-și echilibra creșterea haotică, zona de nord oferă un exemplu de urbanism planificat, cu infrastructură privată și servicii la standarde europene. Cosmopolis Plaza este atât un loc de cumpărături, cât și o dovadă că urbanismul integrat poate crea comunități, în care oamenii trăiesc, lucrează, se recreează și se dezvoltă într-un ecosistem coerent.
