Ahmet Buyukhanli, președinte Opus Land Development intr-un interviu in exclusivitate pentru Forbes despre #lecțiipentru2021
Cum apreciați într-un singur cuvânt evoluția companiei/grupului pe care o/îl conduceți în anul 2020?
Good, printr-o simplă comparație a anului 2020 și 2019. Dacă ar fi să mă raportez la vremurile tulburi în care trăim și pandemie, cuvântul ar fi ”excelent”.
Acum, la final de an, cum arată realizările în raport cu obiectivele de la începutul anului? Cum a influențat pandemia afacerea pe care o conduceți? Dar domeniul în care activați?
Am reușit să îndeplinim targetul pe care ni l-am propus la începutul anului, am reușit să ne adaptăm și să facem o serie de schimbări în mixul de oferte și tipuri de locuințe pe care le dezvoltăm în Cosmopolis. Dar raportat la pandemie și provocările continue, afacerea s-a dezvoltat excelent, dovadă că oferim un concept unic pe piața imobiliară din România. Iar pe baza acestui stil de viață pe care îl oferim clienților, am reușit să compensăm și să înregistrăm o scădere infimă a numărului de unități vândute raportat la anul 2019, cel mai bun an din istoria Opus Land Development și Cosmopolis. Iar rezultatele sunt cu atât mai impresionante cu cât am traversat câteva luni grele, în care a existat un lockdown total.
Cosmopolis înseamnă 12.000 de locuitori și o gamă extinsă de tipuri de locuințe, astfel încât varietatea oferită clienților s-a simțit direct în numărul de unități vândute. Spre deosebire de anii trecuți, pandemia a adus și o schimbare în comportamentul clienților și în nevoile lor, astfel că ne-am adaptat și am ales să prioritizăm construcția de vile. Astfel, am reușit să rămânem atractivi, cu oferte diverse, cu multiple concepte de apartamente și vile.
Trebuie menționat că, spre deosebire de alte proiecte imobiliare, pandemia și lockdown-ul au adus și provocări în privința nevoilor rezidenților pe care îi avem în Cosmopolis. Mai mult decât niciodată, vecinii noștri, familiile numeroase din complex, și-au dat seama că au acces și le sunt deservite toate nevoile prin prisma zecilor de magazine din strip mall-ul din cartier. În plus, am inovat prin derularea primului program gratuit de telemedicină din București. Practic, comunitatea Cosmopolis a avut acces la servicii medicale gratuite oferite de unul dintre cele mai mari lanțuri medicale.
Deși imobiliarele reprezinta prin tradiție o activitate care se desfășoară în offline, clienții dorind să vadă proiectul, să vadă viitoarea locuință, să înțeleagă conceptul, lockdown-ul din primăvară ne-a făcut să investim mai mult decât niciodată inclusiv în zona de inovare digitală, online și digitalizare a serviciilor. Am reușit să punem soluții digitale astfel încât oricine a putut intra în contact cu agenții noștri de vânzare prin apeluri video și ne-a putut vizita virtual.
Care au fost cele mai importante lecții de business și la nivel personal pe care le-ați învățat în pandemie?
La nivel de business știam deja că o parte din secretul reușitei e munca în echipă, dar pandemia nu a făcut decât să îmi confirme încă o dată că o echipă bine închegată te ajută să te adaptezi, să inovezi, să faci față provocărilor.
Din perspectiva personală, lockdown-ul și restricțiile de mișcare au fost o șansă să învățăm să nu mai fim atât de grăbiți, să apreciem la adevărata valoare libertatea de mișcare, să ne bucurăm de oameni, de cei din jurul nostru.
Traversăm o perioadă în care unul dintre actorii principali a fost statul/autoritățile. Cum apreciați prestația autorităților române în această perioadă?
Anul a început cu o serie de necunoscute, toată această perioadă a însemnat frământări, decizii, situații noi, prudență. E greu de evaluat.
Care sunt principalele 3 puncte ale strategiei Dumneavoastră de business pentru anul viitor?
Suntem deschiși la schimbări, analizăm cu atenție oportunitățile și continuăm să ne adaptăm. Trebuie să ascultăm clientul, să fim dispuși să ne reinvetăm. Dar sunt oportunități pe piață și am să vă dau un exemplu, în plină criză sanitară, în momentul în care alții alegeau să suspende investiții, noi am achiziționat încă 15,6 hectare de teren situate în imediata proximitate a Cosmopolis. Acestea se adaugă unui alt lot de aproximativ 10 hectare achiziționat anul trecut. Automat s-a demarat procedura de proiectare a planului general pentru această zonă, care va cuprinde același mix de facilități care au consacrat Cosmopolis: piscine, spații generoase pentru zone verzi, zone de relaxare și locuri de joacă.
Care considerați că este cea mai mare provocare la nivel mondial în anul 2021 (pandemia/criza economică/telemuncă/revoluția industrială 4.0/Inteligența Artificială/terorism/migrație/mișcări sociale/ etc.)?
Cred că cea mai mare provocare va fi revenirea post-pandemie. În momentul unui incendiu, toată lumea se concentrează pe stingerea acestui incendiu, la problema majoră din acel moment. Doar în momentul în care flăcările au fost stinse, atenția se mută la efectele acelui incendiu, la pagube și urmări.
Care sunt estimările legate de evoluția principalilor indicatori ai companiei/grupului pe care o/îl conduceți pentru anul viitor?
Din prisma unităților vândute, anticipăm o creștere între trei și cinci procente. Și cifra de afaceri ar urma să crească în anul 2021 cu 3-5 la sută. Va exista și un profit, dar el depinde exclusiv de modul în care vom gestiona costurile creșterii afacerii și dezvoltării Cosmopolis.